طراحی و برنامه ریزی های کوچک بازاریابی می تواند در موفقیت شما کمک کند

طراحی و برنامه ریزی های کوچک بازاریابی می تواند در موفقیت شما کمک کند

طراحی و برنامه ریزی های کوچک بازاریابی می تواند در موفقیت شما کمک کند

بعد از بررسی های زیاد به این نتیجه رسیدم که افراد فعال در زمینه بازاریابی به دو گروه تقسیم می شوند:

یک گروه طراحان و برنامه ریزان و گروه دیگر اجرا کنندگان و مجریان.

افراد طراح و برنامه ریز در میان بازاریابان کسانی هستند که همیشه برای انجام هر فعالیتی در این حوزه طرح و برنامه ای دارند. این افراد اهل تفکر، تجزیه و تحلیل و در پی کسب اطلاعات بیشتر هستند و ارزیابی های خود را درباره مسائل، مورد تجدید نظر قرار می دهند. این افراد نتایج تفکر و تجزیه و تحلیل خود را به دیگران ارائه می دهند. به عبارتی این افراد چندان تمایلی به اجرا و عمل ندارند و در حقیقت دوست دارند تا طراح و برنامه ریز باشند و حاصل تصمیمات خود را از طریق اجرای گروه اجراکنندگان به تحلیل بگذارند. این گروه افراد مهمی هستند و هر تجارتی به این افراد نیاز دارد و در واقع گروه اجراکنندگان بدون برنامه و طراحی این گروه مانند مرغی سرگردان خواهند بود.

اگر هر کدام از ما به دوستان اطراف خود نگاهی بیندازیم به راحتی متوجه می شویم که بعضی از آن ها اهل طراحی و برخی هم صرفاً اهل عمل و اجرا هستند.

افراد اجرایی کسانی هستند که باید همیشه مشغول به انجام دادن کاری باشند. این افراد انسان هایی پرهیجان و خلاق هستند و دارای ایده های بزرگی هستند. حضور آنها در هر جمعی باعث خوشحالی و مسرت است. به علت روحیه خاصی که این افراد دارند افراد دیگری که در کنار آنها قرار می گیرند، دوست دارند کاری انجام دهند.

سوالی که مطرح است این است که آیا مجریان و یا همان افراد اجراکننده طراحان بازاریابی همیشه کار درستی را انجام می دهند و یا به عبارتی کارها را به درستی انجام می دهند؟

آیا آنها همیشه در راستای اهداف و راهبردهای تیم بازاریابی حرکت می کنند؟ آیا فعالیت های آنها با دیگر بخش های سازمان هماهنگ است؟ آیا فعالیت های آنها قابلیت تکثیر دارد؟ آیا ممکن است تعداد کارهای اجرایی این افراد در طول زمان افزایش پیدا کند؟

باید توجه داشت که حوزه بازاریابی به مانند هر حوزه دیگری برای دستیابی به اهداف خود هم به طراحان و هم به اجراکنندگان نیاز دارد. هیچکسی نمی تواند هر دو این ها با هم باشد. یا باید فردی طراح باشد و یا اجرا کننده. مگر اینکه قصد یادگیری داشته باشد. بزرگترین مساله عدم توازن و تناسب میان راهبردها و تاکتیک های این دو گروه است. هر کسب و کار و سازمانی می تواند از طریق افراد طراح و برنامه ریز ایده های بسیار زیبا و عالی را هر چند بر روی کاغذ پیاده کنند ولی نحوه عملکرد تیم اجرایی می تواند در زمان و هزینه های اجرا تعیین کننده باشد.

به عبارتی ابداع و توسعه یک راهبرد از اجرای آن کاملاً متفاوت است.

زمانی که سازمان ها تلاش می کنند راهبردهای خود را اجرا کنند با موانعی روبه رو می شوند مانند مجراهایی اجرایی، شرکا، فن آوری موردنیاز، زیر ساخت های مورد نیاز، رقابت شدید و یا نبودن منابع.

همچنین برعکس این قضیه هم درست است یعنی برخی سازمان ها و کسب و کارها به قدری غرق در اجرا می شوند که از راهبردها و تاکتیک ها و برنامه ریزی ها غافل می شوند. به مانند شرکتی که تمام توجه خود را بر روی طراحی یک وبسایت اینترنتی شیک اختصاص دهد و از راهبردها و تاکتیک های فروش غافل شود.

یک راهبرد زمانی ارزشمند است که قابل اجرا باشد و تاکتیک هایی برای اجرای آن تدوین و مشخص شده باشد.

اختلاف نظر این دو گروه می تواند باعث هدر رفتن هزینه و انرژی یک سازمان شود. بنابراین سعی کنید همیشه قبل از اجرا به تاکتیک ها و راهبردها توجه کنید و برعکس. همیشه فکر کردن قبل از انجام کار می تواند شما را به سرعت به اهداف برساند.

شما جزء کدام دسته هستید؟ شاید ترکیبی از هر دو!!!

برای "دوره آموزش بازاریابی(مقدماتی)" بیشتر

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان