مسائل و مشکلات را اولویت بندی کنید

مسائل و مشکلات را اولویت بندی کنید

مسائل و مشکلات را اولویت بندی کنید

بسیاری از شرکت ها ایده های زیادی دارند و می خواهند این ایده ها را عملی کنند. در کنار داشتن این ایده ها کسب و کارها و شرکت ها با مشکلات و موانعی نیز روبه رو هستند. بزرگترین مشکل کسب و کارها کمبود منابع انسانی و مالی برای عملی کردن ایده ها و حل کردن مشکلات و موانع هست. حتی بزرگترین تجارت ها نیز نمی توانند همه مشکلات شان را به یکباره حل کنند بنابراین نباید از خودتان انتظار داشته باشید که مشکلات تان را به یکباره حل و فصل کنید.

به نظرتان مهم ترین بخش در حل کردن مشکلات تجارت تان چیست؟

پاسخ های زیادی می توان به این سوال داد اما باید بدانید مهم ترین بخش در حل کردن مشکلات تجاری تان شناسایی مشکل است. به عبارتی تجارت ها و شرکت ها همواره در داخل و بیرون درگیر مشکلات هستند و یا خواهند شد بنابراین چیزی که از اهیمت بالایی برخودار است شناسایی درست مشکلات و برنامه ریزی و اولویت بندی برای حل آنهاست.

مهم ترین بخش در حل کردن مشکلات تجاری تان شناسایی مشکل است.

 

اولویت بندی در زبان ساده یعنی شما باید تصمیم بگیرید که مشکلات را بر اساس یکسری ضوابط دسته بندی کنید و بر اساس این دسته بندی شروع به حل آنها کنید.

اولویت بندی کردن مسائل و مشکلات سازمان کار پیچیده و سختی است. شاید برای تان سوال پیش بیاید که چرا؟ به این خاطر که وقتی شما اولویت بندی انجام می دهید تصمیم می گیرید که برخی از مسائل و مشکلات سازمان و تجارت تان را کنار بگذارید و این مورد اگر درست شناسایی نشود، می تواند صدمات جبران ناپذیری را بر سازمان شما وارد کند. بنابراین اگر فکر می کنید که اولویت بندی کار ساده ای است سخت در اشتباه هستید.

در این آموزش سعی شده است با زبان بسیار ساده اولویت بندی توضیح داده شود تا بتوانید در شناسایی مسائل اصلی سازمان تان موفق عمل کنید.

واقعیتی که در اینجا وجود دارد این است که سازمان ها و شرکت ها منابع مالی و انسانی کافی برای حل کردن مشکلات را ندارند. بنابراین برای عبور از این مرحله باید دست به اقداماتی زد که بیشترین بهره وری حاصل شود.

یک سوال بسیار ساده ای وجود دارد که با پرسیدن آن می توانید اولویت بندی در سطح اولیه را انجام دهید و آن سوال این است:

از خود یا شرکت تان بپرسید:

اگر قرار باشد تنها یک مشکل از تجارتم را رفع کنم آن کدام خواهد بود؟

جواب این سوال ساده بسیار تعیین کننده خواهد بود. به عبارتی این سوال و پاسخ آن یک چارچوب ارزیابی در اختیار شما قرار خواهد داد و ارزیابی دیگر گزینه های تان با این ها خواهد بود. همچنین این سوال ساده و پاسخ آن به شما کمک خواهد کرد که راهکاری را انتخاب کنید که سریع تر و با هزینه کمتر به هدف نهایی تان برسید.

شما باید تا می توان این اولویت بندی را ساده کنید و زمان زیادی نیز برای آن صرف نکنید. شما می توانید با انجام اقدامات زیر به راحتی مشکلات و موانعی را که با آنها روبه رو هستید را شناسایی و اولویت بندی کنید:

با استفاده از شیوه تراوش ذهنی فهرستی از اقداماتی که باید انجام دهید تا به اهداف تان برسید، مشخص کنید

تاثیر بالقوه هر اقدامی را بر اهداف و فعالیت تجارت تان مشخص کنید.

هزینه، زمان و منابع مورد نیاز برای انجام هر اقدامی را مشخص کنید

احتمال موفقیت تجارت تان را در صورت عملی کردن تصمیم تان بررسی کنید

فعالیت هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید سرمایه گذاری کنید، مشخص کنید.

فعالیت هایی که قصد انجام آن را دارید بر اساس تاثیری که بر روی بازگشت سرمایه دارند، اولویت بندی کنید

حال که این اطلاعات را در اختیار دارید، برای بررسی بودجه و منابع مالی مورد نیاز تجارت تان آماده هستید. بودجه و منابع مالی که در اختیار دارید در مرحله ای به پایان خواهد رسید، با ارزیابی تاثیری که هر فعالیت بر بازگشت سرمایه تان دارد، می توانید مشخص کنید که بودجه شما تا چه مرحله ای کفایت می کند.

در این مرحله شما باید مواردی را که نوشته اید، دسته بندی کنید و بر اساس تمام موارد بالا اولویت بندی کنید. می توانید با خط کشیدن این کار را انجام دهید و یا به روش سه خودکار. در پایان شما اولویت بندی مشخصی از کارهایی که باید انجام دهید را در اختیار دارید. برخی از اولویت های مشخص شده شما همان هایی هستند که باید در حال حاضر آن را انجام دهید و برخی برای آینده.

همانطور که گفته شد اولویت بندی کار پیچیده و سختی است و شما باید تا می توانید با پرسیدن سوالات ساده از خودتان این پیچیده گی را ساده تر کنید. اولویت بندی زمانی سخت تر می شود که فعالیتی که انتخاب کرده اید با سیاست نیز رابطه پیدا کنید. به عبارتی فعالیت شما برای حل مشکل یک کار سیاسی جلوه کند که در این صورت بسیار سخت خواهد شد. زمان هایی نیز وجود دارد که برای حل مشکل اولویت بندی شده افراد سازمان تان برای حل آنها نظرات متفاوتی داشته باشند. مردم نظارت مختلفی دارند گاهی با شما هم عقیده و گاهی هم مخالفن. عامل مهم عبور از این مرحله این است که:

اهداف شرکت در اولویت باشند و آنها بپذیرید.

تاثیر راهبردها بر اهداف شرکت و دستیابی به این اهداف را بپذیرید.

از منابع مالی خودتان آگاهی داشته باشید.

همچنین مشخص کنید که هر راهبردی چه تاثیری بر میزان بازگشت سرمایه تان دارد.

اگر ارزیابی های حساب شده و دقیقی از گزینه های موجود داشته باشید هر آنچه که در توان تان بوده را انجام داده اید تا به تجارت و سازمان تان کمک کنید که بتوانید مشکلات و مسائل را اولویت بندی کرده و آنها را حل کنید. مطمئن باشید که همواره مشکلاتی در شرکت وجود دارند که باید آنها را حل کنید. موقعیتی را تصور کنید که در آن اولویت بندی به شما کمک می کند تا مسائل را بهتر حل کنید و به اهداف تان برسید

برای "دوره آموزش بازاریابی(مقدماتی)" بیشتر

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان