در بازاریابی باید هدفت را خوب بشناسی

در بازاریابی باید هدفت را خوب بشناسی

در بازاریابی باید هدفت را خوب بشناسی

برخی از تاکتیک ها و شیوه ای بازاریابی سنگ های زیر بنایی هستند که در نهایت شما را به آن هدفی که دارید، می رساند.

 

تاکتیک های خاص بازاریابی سنگ زیربنایی هایی هستند که در نهایت شما را به هدف تان خواهند رساند.

قبل از انجام هر طرح بازاریابی اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که چه اهدافی دارید؟ قصد انجام چه کاری را دارید؟ برخی از افراد تصور می کنند این سوالات بسیار ابتدایی هستند و به همین علت از طرح این گونه سوالات و یافتن پاسخ های آنها خودداری می کنند. هیچ فردی بدون پاسخ مشخص به این سوالات به موفقیت نخواهد رسید. در واقع شما از طریق این سوالات فعالیت های خود در بازاریابی را کنترل می کنید و آنها را می سنجید.

 

راهبردهای بازاریابی به شما نشان می دهد که اکنون در کجا و در چه مرحله ای قرار دارید و باید به کجا برسید- کن جانسون- مدیر اجرایی موسسه اقتصادی پنج راه

 

اگر هدف شما از بازاریابی برای فعالیت تان آن است که توجه ها را به سمت خط تولید جدید محصول تان جذب کنید، شما باید یک راهبرد بازاریابی داشته باشید که بر اساس آن بتوانید از روابط شرکا جهت افزایش اطلاعات و آگاهی درباره محصول جدید استفاده کنید. اما اگر هدف شما دستیابی به افزایش سودآوری است باید توجه خود را بر روی مشتریان فعلی متمرکز کنید و برای جذب مشتریان جدید نیز تلاش کنید. همچنین برای حضور در بازارهایی که به سرعت در حال رشد و توسعه هستند باید ابزارها و شیوه های موثری برای افزایش فروش به کار ببندید و میان رشد فعالیت ها و هزینه های تولید تعادل برقرار کنید.این دو شیوه در واقع برای به دست آوردن سود زیاد مناسب است.

در صورتی که درک روشنی از آن چه باید انجام دهید، نداشته باشید، چگونه می توانید از بین چند رویکرد و شیوه موجود یکی را انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهید؟

بدون شناخت اهداف تان هیچ مبنایی برای ارزیابی گزینه های تان در اختیار نخواهید داشت. این وضعیت باعث می شود نتوانید تصمیمات موثری را اتخاذ کنید. شما همچنین قادر نخواهید بود که نتایج طرح تان را ارزیابی کنید. زیرا مشخص نیست که قصد دارید در هر مرحله ای دست به چه اقدامی بزنید.

اگر شما اهداف را نمی دانید و یا نمی شناسید، ایرادی ندارد آنها را از فردی که به آنها آگاهی دارد، بپرسید. اگر اهداف نامفهوم و یا برای تان نامبهم هستند، شفاف سازی کنید. اگر درباره این که هدف شرکت و فعالیت شما باید چه باشد با همکاران خود اختلاف نظر دارید، با ایجاد یک تیم این اختلاف ها را شناسایی و با بحث رفع کنید.

اهدافی که در فعالیت یا شرکت خود به دنبال آن هستید، راهبردها و شیوه های بازاریابی شما را تعیین می کنند. اهداف شرکت ها و فعالیت های مختلف می تواند شامل مواردی ماننند کسب درآمد یا داشتن سهم در بازار یا سودآوری و غیره باشد. اما اهداف بازاریابی می تواند شامل مواردی مانند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی باشد که بر اساس آن شما تلاش می کنید تا مطمئن شوید که مشتریان در میان رقبا محصول یا خدمات شما را می شناسند. همچنین ممکن است هدف از بازاریابی ایجاد تقاضا برای مشتریان باشد یعنی بخواهید مشتری محصول یا خدمات شما را شناسایی کند.

شیوه هایی که شما برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی درباره محصول و خدمات استفاده می کنید، به شما کمک می کنند تا در برابر چشمان مشتریان تان باشید. کاملاً مشخص است که اگر مشتریان بالقوه با محصول و یا خدمات شما آشنایی نداشته باشند، محصولات شما را هم خریداری نخواهند کرد. به عبارت دیگر شما باید مطمئن باشید که خریداران از وجود شما اطلاع دارند و مزیت شما را هم در مقایسه با رقبای تان می دانند.

ایجاد تقاضا برای محصول یا خدماتی که ارائه می کنید بر مبنای مشتریان، سود حاصل یا خدمات شما برای مشتری و وجه تمایز شما با رقبا است. راهبردهای ایجاد تقاضا و تاکتیک های آن، مشتریان را به سمت محصول یا خدمات شما جذب می کنند و آنها علاقه مند می شوند که در قبال پرداخت پول محصول و یا خدمات شما را خریداری کنند. اطلاع رسانی به مشتریان و متقاعد کردن آنها درباره مزایای محصول و خدمات شما در مقایسه با رقبا به شما کمک می کند که خریدران بالقوه را به مشتریان خود تبدیل کنید. این همان مرحله ای است که خریدار متقاعد می شود و می گوید می خواهم این محصول و یا خدمات را خریدرای کنم. این همان مرحله ای است که تلاش های سخت شما در بخش بازاریابی به نتیجه رسیده و شما موفق شوده اید تا مشتریان بالقوه را متقاعد کنید که از شما خرید کنند.

نتیجه گیری:

آگاهی بخشی از طریق چشم و گوش انجام می شود.

ایجاد تقاضا از طریق گفتگو، تماس تلفنی، ارسال پیام های مکتوب یا آنلاین و یا دیدار حضوری با مشتریان عملی می شود.

آگاهی بخشی و ایجاد تقاضا به جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به خریداران واقعی منجر می شود.

برای "دوره آموزش بازاریابی(مقدماتی)" بیشتر

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان