مشتریان تان را بشناسید

مشتریان تان را بشناسید

این جمله را به خاطر داشته باشید:

میان توصیف مشتریان و شناخت مشتریان تفاوت بارزی وجود دارد.

سعی کنید مشتریان تان را بشناسید. بازاریابان حرفه ای می دانند که برای اینکه بتوانند پیامی را به مشتریان برسانند باید آنها دقیق بشناسند. بسیاری از سازمان ها و کسب و کارها اقدامات لازم برای شناسایی درست و دقیق مشتریان انجام نمی دهند.

در بازاریابی سه اصطلاح بسیار مهم داریم که عبارتند از:

مشتری محوری

مشتری گرایی

مشتری مداری

این اصطلاحات کاربردهای متفاوتی دارند و به عبارتی این ها نشان می دهند که کسب و کارها و تجارت ها برای شناسایی مشتریان از راه کارهای مختلفی استفاده می کنند اما یک تمایز و تفاوت بارزی میان توصیف مشتریان و شناخت دقیق آنها وجود دارد.

جهت آشنایی بیشتر با بازار مشتری محور از طریق لینک زیر اقدام به مطالعه نمایید

بازار مشتری محور چیست؟

در این آموزش قصد داریم تا با چند مثال ساده مفهوم شناخت دقیق مشتریان را برای شما توضیح دهیم

بسیاری از سازمان ها می توانند تا حدودی مشتریان خود را توصیف کنند. برای مثال توصیف یک شرکت از مشتریان جوان خود تقریبا به این شکل است:

مشتریان ما دانشجویان پسر هستند که سن آن ها حدوداً 18 تا 24 سال است و درآمد سالانه آنها هم حدود دو میلیون تومان است.

این اطلاعات جمعیتی که شامل سن، جنس، محل زندگی، تصمیم گیرندگان و عوامل موثر بر آنها و میزان درآمد آنهاست که در واقع توصیفی از یک گروه مشتریان می باشد. این توصیف تنها به شما کمک می کند تا بدانید آنها چه کسانی هستند ولی برای شناخت دقیق آنها به شما کمک نمی کند.

در مقابل اطلاعات جمعیت شناختی مشتریان، اطلاعات روانشناختی درباره آنها به ما کمک می کند بدانیم چرا یک محصول یا خدمات خاصی را انتخاب می کنند؟ عواملی که بر این انتخاب موثر هستند، کدامند؟

نگاه روانشناختی بر مسائلی مانند شخصیت، ارزش ها، نگرش ها، علائق و خواسته یا شیوه زندگی زندگی مشتریان متمرکز می شود. زمانی که شما به عنوان بازاریاب قصد دارید تا از شخصیت مشتریان اطلاعات بیشتری پیدا کنید و پیام ای هدفمندی برای آنها ارسال کنید و برنامه تبلیغاتی هدفمندی را اجرا کنید نگاه روانشناختی به مشتری واقعا موثر و مفید است. اگر بخواهیم بحث مان را با همان گروه دانشجویان به عنوان مشتریان مخاطب ادامه بدهیم توصیف روانشناختی این مشتریان به این شکل خواهد بود:

دانشجویان مردی که از لحاظ اجتماعی فعال هستند و علاقه خاصی به حضور در محیط بیرون از منزل دارند. آنها به ورزش ای افراطی علاقه مند هستند و در انتخاب آنها عواملی مانند برند یا نام تجاری بسیار مهم است. در نهایت این گروه از مشتریان ویژگی رفتاری خاص خود را دارند. افراد بر اساس نوع رفتارشان در برابر محصولات، پیام ها و پیشنهادات، کنش ها و واکنش های متفاوتی دارند. رفتارهای افراد آگاهانه یا ناخودآگاهانه است. اما این رفتارها بخش اساسی اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی مشتریان را در اختیار ما قرار می دهند. بنابراین اطلاعات جمعیت شناختی درباره مشتری تنها او را به معرفی می کند. اما اطلاعات روانشاختی به ما کمک می کند که بدانیم چرا این گروه خاص به عنوان مشتری انتخاب شده اند و شناخت رفتارهای آنها ما را از خواسته های آنها مطلع می کند.

بنابراین توصیف روانشناختی درباره گروه مشتریان فوق به این شکل خواهد بود:

مشتریان هدف ما دانشجویان مرد هستند که سن آنها بین 18 تا 24 سال است که درآمدی در حدود یک میلیون تا دو میلیون دارند در سال دارند. این دانشجویان از لحاظ اجتماعی فعال هستند و در خارج از منازل علائق خاصی به ورزش های افراطی دارند. آنها فوق العاده علاقمند به برند هستند و با برندها در اکثر بخش ها آشنا هستند.

توصیف روانشاختی مشتری جزئیاتی دارد که به شما کمک می کند تا تمرکز خود را بر مسیری که در آن قرار دارید افزایش دهید. این توصیف همچنین تا حدی به ما کمک می کند بدانیم مشتریان ما به چه پایم هایی واکنش نشان می دهند.

اطلاعات جمعیت شناختی درباره مشتری به ما می گوید او کیست اما اطلاعات روانشناختی از مشتری به ما می گوید علت انتخاب های مشتری چیست؟

شناخت علل انتخاب های مشتری به ما کمک می کند که بتوانیم محصول و خدمات مورد نظر را به آنها ارائه کنیم.

شناخت مشتریان بسیار مهم است. حال با این اطلاعات ساده می توانید مشتریان خود را بهتر بشناسید. اما باید بدانید که شناخت واقعی مشتری نیاز به ابزارها و تحقیقات دارد که برای این مورد می توانید آموزش تحقیقات در بازار را از طریق لینک زیر تهیه نمایید

برای "دوره آموزش بازاریابی(مقدماتی)" بیشتر

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان