بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان به زبان ساده

بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان به زبان ساده

بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان به زبان ساده

شاید شما نیز این مطلب را شنیده اید که بازاریابی دهان به دهان یا همان بازاریابی ویروسی برای کسب و کارتان راه اندازی کنید. شاید در حالت عادی این نوع از بازاریابی ساده و راحت به نظر بیاید اما زمانی که واقعا قصد استفاده از آن را دارید و قصد دارید تا این نوع از بازاریابی را در مبحث ایجاد تقاضا استفاده کنید بسیار پیچیده خواهد شد.

روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا مقاله ای را انشتار داد که در آن در رابطه با تغییر چهره بازاریابی صحبت کرده بود. در این مقاله در رابطه با این که چگونه اینترنت شکل و ماهیت بازاریابی را تغییر داده اند، مطالبی بیان شده بود.

بازاریابی دهان به دهان در واقع شامل بازاریابی از طریق اینترنت، وبلاگ ها و بازاریابی ایمیلی می شود که از آن به بازاریابی دهان به دهان نیز یاد می شود. در واقع این نوع بازاریابی یکی از شیوه های مرسوم در گذشته و امروز بوده است.

تنها تفاوت این نوع بازاریابی از زمان گذشته تا کنون در شیوه نشر و انتقال پیام است. در گذشته برای اینکه مطلبی از یک فرد به فرد دیگر انتقال یابد ماه ها و شاید سال ها طول می کشید اما امروزه در عرض چند ثانیه می توان مطالبی را در مورد یک تجارت یا محصول به دیگران انتقال داد.

همانطور که گفتیم این نوع بازاریابی مربوط به زمان خاصی نیست و از گذشته بوده ولی به این شکل انجام نمی شده یا اصلا چیزی به این نام برای آنها مفهومی نداشته و تنها آن را انجام می دانند اما می توان گفت که این نوع بازاریابی توسط یک شرکت شامپویی به نام "برک" به صورت رسمی وارد دنیا بازاریابی شد و باعث شد فروش این شرکت به میزان چشم گیری افزایش پیدا کند.

هدف در بازاریابی ویروسی این است که ایده یا پیام بازاریابی شما از طریق عوامل موثر در فضای اینترنت گسترش پیدا کند. در واقع شرکت هایی که این شیوه را برای بازاریابی محصولات خود استفاده می کنند، امیدوارند دیگران در فضای اینترنت به عنوان عوامل تبلیغاتی عمل کنند و خبرهای خوب در مورد شرکت یا کالا را در فضای اینترنت منتشر کنند. عملکرد این شیوه در واقع به مانند عملکرد ویروس است و از این رو به آن بازاریابی ویروسی نیز گفته می شود.

سال ها قبل، ما از اینترنت جهت ارسال اطلاعات برای مشتریان و کمک به آنها جهت یافتن اطلاعات در مورد محصول و یا خدمات مان استفاده می کردیم. در آن زمان شاید تغییرات این چنینی غیرممکن به نظر می رسید. ما در گذشته هیچ اطلاعاتی در رابطه با این زمینه نداشتیم. امروزه مشتریان زیادی هستند که اطلاعات کالاهای خودشان را به راحتی در اینترنت گسترش می دهند. محتواهایی که توسط کاربران در اینترنت ایجاد می شود. حالا دیگر نمی توانید پیام ها را به طور کامل کنترل کنید. در واقع امروزه عرضه پیام مثل این می ماند که توپی را از سرازیری رها کنید دیگر اختیار و کنترل توپ دست شما نیست.

در واقع شما وقتی پیام تان را ارسال می کنید، متوجه می شوید که مشتریان در رابطه  با شما و محصول شما در حال صحبت هستند و دیگر از دست شما خارج شده است. به عبارتی امروزه مساله مهم در انتشار پیام ها تاثیر گذاری آنهاست نه کنترل آنها. این پیام های بازاریابی شما بعد از انتشار به سرعت از این دست به آن دست خواهند شد و به حرکت خود ادامه خواهند داد.

در این میان یک راهبرد قدیمی وجود دارد و آن این است که افراد اینفلوئنسر یا تاثیر گذار را پیدا کنید و آنها به محصول شما نظر مثبت نشان دهند. گروه های آنلاین و فضای اینترنتی انتشار پیام شما را تسریع می کنند. در واقع علت کارامدی بازاریابی آنلاین آن است که بر اساس احساسات انسانی شکل گرفته است و هر موضوعی که به نوعی احساسات انسانی را تحریک کند به عنوان مثال شادی آور و یا غم انگیز باشد توجه انسان را به خود جلب می کند و کاربران را وادار می کند درباره آن اظهار نظر کنند و یا به دیگران اطلاع دهند.

در سال 2006 سایت کوچکی به نام "خودت را تبدیل به فرشته کن" در آمریکا راه اندازی شد. هر فردی می توانست با ارائه عکسی از خود و اضافه کردن یک پیام و رقصی کوتاه به آن و ایجاد تغییراتی فرشته جدیدی بسازد و کاربران دیگر قادر بودند این فرشته جدید را ببینند. 6 ماه بعد از فعالیت این سایت تعداد کاربران این سایت به 200 نفر در ثانیه می رسید و مراجعه کنندگان در هر ثانیه 8 فرشته جدید می ساختند و در معرض دید دیگران قرار می دادند. بنابراین می بینید که این وبسایت چه فضای تبلیغاتی را برای خود ایجاد کرد.

برای "دوره آموزش بازاریابی(مقدماتی)" بیشتر

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان