بازاریابی یک هنر است

بازاریابی یک هنر است

هنر یک امر احساسی است و بازاریابی هم هنر است. بنابراین برای آنکه موثر و کارآمد باشد، باید احساسی باشد.

زمانی بود که در بازاریابی و به ویژه تبلیغات بیش از آنکه تاثیر تجاری آنها مورد توجه قرار بگیرد، ایده های خلاقانه در آن ها مورد توجه قرار می گرفت. تبلیغات "سوپر باول" در آمریکا احتمالاً یکی از بهترین نمونه های شناخته شده این پدیده بود. بسیاری از این تبلغیات هنر برای هنر بود. آنها ارتباط چندانی با شرکت و یا نام تجاری نداشتند. گاهی برخی از این تبیلغات حتی معنی مشخصی نیز نداشتند اما آنها معمولاً آثار هنری خلاق و درخشانی بودند.

حقیقت آن است که بازاریابی نباید هنر برای هنر باشد. در واقع بازاریابی باید با استفاده از هنر به شما کمک کند که فعالیت تجاری و اقتصادی تان را پیش ببرید و به اهداف تان دست بیابید. بازاریابی همچنتین با استفاده از هنر امکان ارتباط احساسی با مردم را فراهم کند. هنر بصری و تصویری است به شما می گوید این شرکت چه شرکتی است محصولات آن چگونه کار می کنند و نام تجاری آن چیست. گفته می شود ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است. در بازاریابی گاهی همه آن چیزی که در اخیتار دارید، تصاویر است. باید یاد بگیرید که چگونه از تصاویر برای بیان پیام تان استفاده کنید. فراموش نکنید که باید بتوانید از زبان هم به شکلی هنرمندانه در بازاریابی و تبیلغات استفاده کنید. باید یاد بگیرید که چگونه موضوع مورد نظرتان را به شکلی جدید و متفاوت بیان کنید و میان تصاویر و شرکت و محصول تان ارتباط برقرار کنید

شرکت یونی لیور که برای معرفی محصولات لباس زیر زنانه شرکت داو، یک کمپین تبلغیاتی را به نام "زیبایی واقعی" شروع کرد. در این کمپین تنها زنانی که جثه متوسط داشتند، مورد مخاطب قرار می گرفتند. مقامات یونی لیور متوجه شدند این راهبرد به علت آنکه همه زنان را مورد توجه قرار نمی دهد، راهبرد خطرناکی است.

آنها با به کارگیری ترکیبی از تبلیغات مختلف از جمله تبلیغات چاپی، تبلیغات رادیو و تلویزیون، تبلیغات ویروسی و استفاده از مشتریان خود برای معرفی محصولات شرکت موفق شدند، به فروش بی سابقه ای دست پیدا کنند. مسئله جالب توجه دیگر این بود که این کمپین واکنش های مثبت و منفی متفاوتی را از سوی مردان و زنان در پی داشت. کمپین زیبایی واقعی به علت آنکه تنها زنانی با جثه های متوسط را مخاطب قرار داده بود، باعث شد برخی از مردان و یا زنان آن را دوست داشته باشند و برخی نیز از آن متنفر شوند. این کمپین باعث شد مردم درباره زیبایی صحبت کنند و محصولات شرکت داو به عنوان معیاری برای سنجش زیبایی واقعی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

ارتباط احساسی مشتری با محصول در جایی است که هنر شروع می شود. از ایجاد روابط احساسی و بروز احساسات در بازاریابی نگران نباشید. هنر یک امر احساسی است و بازاریابی هم هنر است. بنابراین بازاریابی برای آنکه موثر و کارامد باشد باید احساسی باشد. جادو زمانی به وقع می پیوند که شما بتوانید برای الهام بخشی و ایجاد احساسات مشتریان تان، از هنر استفاده کنید. مبنای به کارگیری هنر در بازاریابی هم مانند دیگر حوزه ها تصاویر، تخیل، کلمات و احساسات است.  

برای "دوره آموزش بازاریابی(مقدماتی)" بیشتر

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان