بازاریابی یک علم است

بازاریابی یک علم است

یکی از مهم ترین معیارهای ارزیابی میزان موفقیت کمپین بازاریابی، تاثیر آن بر میزان فروش است.

هرگز برنامه و کمپین بازاریابی را بدون مشخص کردن معیارهایی برای سنجش میزان کارایی آن، شروع نکنید. اولین سوالی که درباره یک کمپین بازاریابی مطرح است، این است که کمپین چگونه ادامه خواهد یافت. تا زمانی که معیارهای مشخصی در اختیار نداشته باشید، نمی توانید پاسخ مشخصی به این سوال بدهید.

فراموش نکنید تعیین معیارهایی برای ارزیابی و سنجش میزان کارایی کمپین بازاریابی، باید بخشی از فرآیند تدوین آن باشد. زمانی که شما پیام بازاریابی تان را مشخص می کنید، انجام تحقیقات درباره بازار مهم است. زیرا انجام این تحقیقات به شما کمک می کند تا از میزان اعتبار و درستی ایده های تان آگاه باشید و مطمعن باشید که این ایده ها مورد توجه مخاطبان شما قرار خواهند گرفت. بعد از آن باید کمپین بازاریابی و تصاویر را ایجاد کرده اید، بیازمایید تا از تاثیر آن بر مشتریان مطمعن شوید.

یک کمپین بازاریابی درباره یک محصول فناوری چینی مورد ارزیابی قرار گرفت. برگزارکنندگان این کمپین انتظار داشتند مخاطبان از محصول فناوری استقبال کنند و از تصاویر مورد استفاده در این کمپین متنفر باشند چون این تصاویر به خوبی برای بازار چین بومی سازی نشده بود. یا شاید این گونه تصور می کردند. بر خلاف نظر برگزارکنندگان، مشتریان چینی تصاویر به کارگرفته شده در این کمپین را دوست داشتند اما به محصول فناوری که این کمپین قصد ارائه آن را داشت، علاقه ای نشان ندادند. اما زمانی که این تصاویر با توضیحات بیشتری ارائه شد، تاثیر بسیار زیادی بر مشتریان گذاشت.

گاهی اوقات برای آنکه بتوانیم تاثیرات یک کمپین بازاریابی را مورد ارزیابی قرار دهیم به زیر ساخت ها و امکاناتی نیاز داریم. بنابراین اگر امکانات و تجهیزات موردنیاز را برای ارزیابی تاثیرات کمپین بازاریابی در اختیار نداشته باشید، نمی توانید فعالیت هایی را که در کمپین بازاریابی انجام می دهید، مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید.

زمانی که کمپین بازاریابی را مورد آزمایش قرار دادید، مطمعن شوید که به شما در دستیابی به اهداف تان کمک خواهد کرد. اگر  زیرساخت و امکانات مورد نیاز برای ارزیابی و سنجش کمپین را در اخیتار داشته باشید، در آن صورت شما برای حرکت آماده هستید. هر نوعی از فعالیت های بازاریابی معیارهایی دارند که برای سنجش میزان کارایی و تاثیرگذاری این فعالیت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

برای ارزیابی بازاریابی ایمیلی از معیار باز کردن ایمیل، کلیک بر روی آدرس های موجود در داخل ایمیل و تبدیل این کلیک ها به مشتری استفاده می شود. برای ارزیابی میزان کارایی نمایشگاه های تجاری از تعداد بازدیدکنندگان به عنوان معیاری برای ارزیابی میزان کارآیی آن استفاده می شود.

زمانی کمپین بازاریابی زنده و فعال است که لذت بخش باشد. شما گاهی اوقات باید واکنش ها به کمپین بازاریابی تان را مورد ارزیابی قرار دهید و بدانید که چه کسانی واکنش نشان می دهند و واکنش آنها چیست همچنین آنها چه اقداماتی را انجام می دهند. این اطلاعات به شما کمک می کند که کمپین بازاریابی را پویا و فعالی پیش ببرید و کارکرد آن را بهبود ببخشید.

یکی از مهم ترین معیارهای ارزیابی میزان موفقیت کمپین بازاریابی تاثیر آن بر میزان فروش است. باید به طور مداوم بتوانید نتایج کمپین بازاریابی را پیگیری و مشخص کنید.

برای "دوره آموزش بازاریابی(مقدماتی)" بیشتر

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان