هر کلیک در سایت شما به معنای یک فروش نیست

هر کلیک در سایت شما به معنای یک فروش نیست

هر کلیک در سایت شما به معنای یک فروش نیست

ارزیابی و سنجش تاثیر گذاری و موفقیت بازاریابی تان الزاماً پیچیده و کاملاً مهندسی نیست.

آیا تا به حال به این مساله فکر کرده اید که اگر هدف مشخصی نداشته باشید، چگونه می توانید میزان موفقیت تان را ارزیابی کنید؟

به عبارتی اگر موفقیت را برای خودتان تعریف نکرده باشید، چگونه متوجه خواهید شد که در مسیر درستی قرار دارید و برنامه های شما موثر است؟ بدون ترید انعطاف پذیری، آزدمون چیزهای جدید و توجه به رویدادهای و حوادث ها در حوزه فعالیت تان خوب است. بسیاری از خلاقیت های دوران ما در اثر همین انعطاف پذیری برخی افراد و آزمودن تجربه های جدید به وقوع پیوسته اند .

برای اینکه بتوانید میزان کارآمدی و تاثیرگذاری هر برنامه تبلیغاتی چه آنلاین و چه غیرآنلاین را به صورت واقعی مورد ارزیابی قرار دهید، باید بتوانید میزان تاثیرگذاری آنها را بر روی معیارهای تعیین شده مشخص کنید و تاثیر آنها را در دستیابی به هدف بسنجید. این ارزیابی ممکن است میزان کلیک ها یا مراجعات به سایت شما باشد. ممکن است تعداد تماس های تلفنی باشد. ممکن است میزان فروش شما و رسیدن به یک رقم درآمدی خاص باشد. ارزیابی و سنجش میزان تاثیرگذاری و موفقیت بازاریابی تان الزاماً پیچیده و کاملاً مهندسی نیست. برخی از مدل های کاملاً حرفه ای تجزیه و تحلیل برنامه های تبلیغاتی، صرفا به علت سادگی شان کاربرد دارند.

در این قسمت می خواهیم یک برنامه تبلیغاتی آنلاین را بررسی کنیم. فرض کنید که امروزه یک سوم افرادی که به سایت شما مراجعه می کنند تبدیل به مشتریان شما می شوند. شما یک برنامه تبلیغاتی به ارزش 10 میلیون تومان را به شکل آنلاین اجرا کرده اید. اجرای این برنامه باعث شده است 2500 نفر به اعداد بازدیدکنندگان سایت شما افزوده شود. شما با مقایسه تعداد بازدیکنندگان سایت تان در روزهای قبل و بعد از اجرای برنامه تبلیغاتی آنلاین به راحتی متوجه این تغییرات می شوید. نتایج این برنامه تبلیغاتی که به عنوان بازگشت سرمایه گذاری شناخته می شود، مانند فرمول زیر است:

هزینه: 10 میلیون تومان

افزایش تعداد بازدیکنندگان: دو هزار و پانصد نفر

هزینه مراجعه هر بازدیدکننده به سایت: 4000 تومان

میزان تبدیل: 3 درصد

مشتریان واقعی: 75 نفر

هزینه صرف شده برای هر مشتری:

این بدان معناست که برنامه تبلیغاتی برای آنکه بتواند هر مشتری را متقاعد به خرید کند باید حداقل برای هر کدام از آنها هزینه کند. به عبارتی دیگر شما در این برنامه تبلیغاتی برای جذب هر مشتری باید این مبلغ را پرداخت کنید. بسته به نوع فعالیت شما این روند می تواند بد، خوب یا عالی باشد. در واقع چیزی که اینجا اهمیت دارد این است که تا زمانی که معیاری برای سنجش نداشته باشید، نمی توانید میزان موفقیت تان را اندازه گیری کنید. هزینه سرمایه گذاری یک معیار عمومی برای ارزیابی میزان عواید ناشی از سرمایه گذاری در این نوع تبلیغات آنلاین است. برای دست یابی به داده های معتبر در این بخش باید اطلاعات گسترده ای درباره برنامه تبلیغاتی جمع آوری کنید.

در این مثال کمپین تبلیغاتی شما شما یک برنامه ارسال ایمیل با محتوایی عالی است. اگر شما بتوانید 30 نمونه از این کمپین های تبلیغاتی ایمیلی را اجرا کنید در این صورت می توانید اطلاعات کافی برای ارزیابی میزان موفقیت برنامه های تان در اختیار داشته باشید. اگر دیدگاه روشنی درباره هزینه و روند و نتایج بازاریابی تان دارید در این صورت هدف تان کاملاً مشخص است. این مدل در واقع به شما کمک می کند تا سرمایه گذاری های خودتان را ارزیابی و اولویت بندی کنید. با به کارگیری این مدل ارزیابی شما به راحتی متوجه می شوید که برنامه تبلیغاتی شما در چه مواردی موثر است و در چه مواردی کارامد نیست.

برای "دوره آموزش بازاریابی(مقدماتی)" بیشتر

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان