یک طرح بازاریابی باید چگونه باشد؟

یک طرح بازاریابی باید چگونه باشد؟

یک طرح بازاریابی باید چگونه باشد؟

به یاد داشته باشید هر فعالیتی به یک طرح بازاریابی نیاز دارد. این طرح ممکن است ارسال یک ایمیل، یک صفحه ای یا یک سند پیچیده باشد که شامل آمار، ارجاعات و گزارش های خارجی است. شما در هر فعالیتی که حضور دارید باید یک طرح بازاریابی برای آن داشته باشید و شکل و قالب این طرح هم چندان مهم نیست.

مارک هومیت از مشاوران تجاری در مرکز فناوری سیلیکون ولی آمریکا است. او در یکی از سخنرانی هایش گفت:

طرح های بازاریابی به ما کمک می کند تا درک درستی از منابع مورد نیاز فعالیت بازاریابی داشته باشیم و بتوانیم بر اساس آن خود را به دستیابی به  اهداف مشخصی متعهد کنیم. وی گفت اگر به من بگویید فلان شرکت یا فعالیت چه منابعی را به بخش بازاریابی اختصاص می دهد، من می توانم به شما بگویم که این شرکت می تواند چه اهدافی را برای خود تعیین کند. طرح بازاریابی به شما کمک می کند تا ایده های خود را فرمول بندی کنید تا بتوانید پیام ها و فعالیت های مناسبی را تعیین کنید.

طرح بازاریابی به شما کمک می کند برای فعالیت های خاص بازاریابی تان بودجه اختصاص دهید. برای مثال تعیین می کنید که به بخش روابط عمومی شرکت چه میزان منابع مالی اختصاص می دهید یا چه میزان از منابع مالی را به بازاریابی مستقیم اختصاص دهید که برای مشتریان و با حضور آنها برگزار می شوند. صرف نظر از نوع و اندازه فعالیت شما، وجود یک بودجه مشخص برای فعالیت های بازاریابی و متعهد شدن به اختصاص این بودجه برای فعالیت های بازاریابی یکی از الزامات اساسی موفقیت در تجارت است.

طرح بازاریابی همچنین به شما کمک می کند افراد و همکارن تان را حول یک هدف مشترک جمع کنید. طرح بازاریابی ارتباطات شما را با مشتریان گسترش می دهد زیرا وجود طرح باعث می شود هر فردی بداند شما چه کاری انجام می دهید و چرا این کار را انجام می دهید. مردم به آنچه که نوشته شده بهتر واکنش نشان می دهند. نوشتن یک طرح باعث می شود نواقص و اشتباهات یک برنامه بازاریابی بهتر دیده شود.

یکی از عواقب گریز ناپذیر یک طرح بازاریابی آن است که شما به طور عملی خلاقیت خود را افزایش دهید. برای مثال شما در نمایشگاه تجاری شرکت می کنید و قصد دارید مراسم تقدیر از مشتریان را برگزار کنید. روابط عمومی شرکت شما یا افراد فعال در بخش بازاریابی مستقیم باید به این اقدام به عنوان یک فرصت بنگرند و با به کارگیری شیوه بازاریابی شفاهی برخی از افرادی را که می شناسند به این مراسم دعوت کنند. چنین اقدامی تاثیر بسیار خوبی بر مراسم بر جای خواهد گذاشت زیرا افراد مختلفی در این گردهمایی همدیگر را ملاقات خواهند کرد و بعد از مراسم در چهارچوب تبلغیات دهان به دهان اطلاعات زیادی را درباره شما وفعالیت شما منتشر خواهد شد.

چنین اقداماتی باعث می شود که اطلاعات مردم و مشتریان درباره شرکت و فعالیت شما افزایش یابد.

طرح بازاریابی شما برای آن که مفید و موثر باشد باید به شش سوال زیر که دربردارنده شش ایده اساسی هستند پاسخ دهد:

  1. قصد دارید چه کاری انجام دهید؟ به عبارتی دیگر هدف شما چیست؟
  2.  قصد دارید با چه کسی یا کسانی ارتباط برقرار کنید؟ مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
  3.  چگونه می خواهید به اهدف تان برسید؟ راهبرد شما چیست؟
  4. قصد دارید بر روی چه اقدامات خاصی سرمایه گذاری کنید؟ تاکتیک های شما کدامند؟
  5. هر کدام از فعالیت این تاکتیک ها در چه مرحله ای انجام خواهید داد؟ جدول زمانی مورد نظر شما چیست؟
  6. چه میزان بودجه را صرف فعالیت های بازاریابی تان خواهید کرد؟ به عبارت دیگر میزان بودجه شما چه میزان است؟

طرح های بازاریابی الزاماً ساده نیستند. در عین حال هم لازم نیست که یک طرح بازاریابی بسیار پیچیده باشد و برای مثال شامل 150 صفحه باشد.

طرح بازاریابی خودتان را با الحاق فهرست های طولانی از تاکتیک ها پیچیده نکنید. هر طرحی باید شامل تاکتیک هایی باشد اما در نهایت برای الحاق هر تاکتیکی به یک طرح توجیهی برای آن نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید که پیچیده بودن طرح الزاماً به معنای مفید بودن آن نیست. در میان اجزا و مولفه های مختلف طرح بازاریابی توازن و تانسب درستی را باید ایجاد کنید. همین توازن باعث خواهد شد طرح بازاریابی تان موثر و کارآمد باشد.

برای "دوره آموزش بازاریابی(مقدماتی)" بیشتر

نظرات

نظرخود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

نظرات سایر دوستان